Je takto provedené zadání na poptávkových serverech jedinou úspěšnou variantou, jak snížit náklady na PHM, tedy jak ušetřit?
Obr.: Ukázka z poptávek komodity Motorová nafta
Podle námi provedeného náhodného průzkumu u zadavatelů podobných poptávek byla popsaná snaha hlavní činností odpovědných pracovníků za náklady "jak dostat lepší cenu". Šlo sice jen o jednu možných variant, ale největším argumentem byl komfort pro zadavatele. "Ať se snaží dodavatel", "Požadujeme nízkou cenu" nebo "Internet to umí zařídit" zněly nejčastější odpovědi našich respondentů. To jsou jistě výrazné argumenty v dnešní uspěchané době, ale jak se nám podařilo zjistit dále, pro nalezené dodavatele se takto získaní noví zákazníci nestali dlouhodobými obchodními partnery. Důvodů bylo více, ale ten hlavní byl, že nebyli loajálními klienty, protože hledali jen levnější okamžité řešení. A příště jej chtěli zase, třeba s někým jiným. Tyto časté změny pak na jedné straně ke zvýšené administrativní činnosti dalších pracovníků ve firmách, kteří ve své pracovní náplni mají smlouvy, naskladňování, komunikaci, reklamace a další související činnosti. Na straně druhé k nabídkám ne vždy kvalitních paliv, protože nízká cena se přece také "dá udělat i jinak". Je tedy diskutabilní, nakolik jsou podobné aktivity skutečným přínosem pro zadavatele poptávky a nakolik si sám otevírá riziko problematických dodávek.
Přitom stále existují léty prověřené firemní aktivity, jako jsou: důsledné sledování provozních nákladů, tlak na jejich dodržování a kontrola.
Tak hodně štěstí v poptávkách! :-)