Filtr pevných částic (DPF) u naftových motorů. Jeho správná funkčnost je základem optimální jízdy i ekonomiky provozu vozidla. V různých zemích EU se vlastníci vozidel, ale hlavně někteří servisní odborníci, k jeho používání chovají rozdílným způsobem. Jeho vymontování a nahrazení obyčejnou trubkou je v několika zemích trestním činem, někde vám dokonce zabaví takto „vyladěný“ vůz. Proto je dobré se při koupi ojetého vozu zajímat také o stav tohoto dílu. Jeho první instalace do výfukového systému začaly v roce 2000. Ale i u nových vozů (povinná výbava od roku 2009) je již samozřejmostí si tento díl kontrolovat a předcházet jeho omezení funkčnosti. Řekněme si tedy alespoň několik zásad, jak na to.

Co filtr vlastně umí?

Filtr byl navržen pro zachytávání pevných částic emisí výfukových plynů, které jsou produkovány vlivem nekvalitního nebo neúplného spalování paliva (nafty, bionafty, mazutu …). Velikost těchto částic se pohybuje kolem 0,05 mikrometrů [µm]. Tyto částice jsou menší než např. lidský vlas (100 µm), buňky červených krvinek (kolem 5 µm), bakterie (kolem 1 µm) nebo viry (0,1 µm). Abyste dosáhli tloušťky olejové skvrny na vodě, museli byste položit vedle sebe kolem 1.000 těchto částic. Pokud byste s nimi samozřejmě uměli manipulovat :-)

Takto malé částice jsou nebezpečné pro člověka i zvířata. Mohou se vlivem víření vzduchu dostat až do dýchacích orgánů (plicní sklípky), kde se usazují a následně způsobovat karcinogenní problémy. Proto je filtr důležitou součásti vozidla a snižuje tak riziko vypouštění velmi jemných pevných částic.

Jak to pracuje?

Filtr je vytvořen jako velmi jemná keramická membrána, v níž se tyto částice nebo jejich shluky zachycují. Jeho čištění probíhá při samotném provozu vozidla. V nastaveném režimu nebo v pravidelných intervalech se úpravou spalování paliva provede umělý zvýšení teploty ve filtru, při kterém dojde ke spálení nahromaděných částic. Tomuto režimu se říká Aktivní. Při dlouhých jízdách po dálnici jsou teploty výfukových plynů v oblasti samovolného spalování nashromážděných částic. Tento režim je nazýván Pasivní.

zobrazení filtru pevných částic (zdroj: www.energenics.co.uk)

Životnost filtru

U současných dieselových motorů se počítá životnost filtru 100 - 250 tisíc kilometrů. Starší vozy mají ve většině případů svou živostnost za sebou. Zvláště u stočených kilometrů musíte počítat s „nechtěným dárkem od prodejce“ ve formě mimořádného výdaje.

indikace naplnění filtru pevných částic (zdroj: www.uamk.cz)

Jeho čištěním nebo repasí se zabývá řada odborných firem i méně odborných laiků. Nový filtr vychází podle značky vozu mezi 8 až 140 tisíci korunami. Repase jsou samozřejmě levnější. Pokud je dělá odborná firma, pak je to úspora. Pokud se nepoužívají kvalitní díly a postupy, pak je to samozřejmě dražší.

V mnoha článcích se komentuje, zda může řidič jeho životnost ovlivnit. Může! Je to dáno hlavně kvalitou paliva a jízdním režimem. Krátké městské jízdy s nezahřátým motorem nebo častými rozjezdy produkují vyšší koncentrace těchto částic než dlouhá plynulá jízda. Při nájezdu nižších kilometrů se tak dostanete k čištění filtru dříve.

Ucpávání filtru ale velmi dobře poslouží také aditiva do paliva, která upravují průběh spalování a tím také množství e velikosti emisí a pevných částic, která do něj proudí. Námi nabízené produkty Envirox™ a Envirox™ DPF Assist podporují prodloužení životnosti DPF filtrů.

Envirox™ snižuje teplotu spalování a zvyšuje jeho účinnost. Tím dochází nejen ke snížení spotřeby, ale je produkováno také méně emisí a pevných částic. Tím také dochází k menšímu ucpávání filtru, i když tento efekt není primárním účinkem aditiva.

Pro preventivní nebo průběžné čištění filtru pevných částic slouží aditivum Envirox DPF Assist Assist. Při preventivní ochraně filtru se používá v základní koncentraci. Při dosažení indikace ucpání filtru je možno použít dvojnásobnou dávku pro jeho intenzivní vyčištění. Sekundárním efektem tohoto aditiva je také částečné zlepšení spalování. Takové aditivum je zvláště vhodné pro vozidla, která jezdí převážně na krátkých vzdálenostech nebo nemají jiný systém s aditivem již namontovaný. V provozu se obě nenahrazují, ale dají vzájemně kombinovat bez negativních vlivů.